vm-loop
læs højtvm-speaker

Gennem fortællinger og lege fra gamle dage får eleverne et indtryk af, hvordan det var at leve i Vejle for 100 år siden.

Indhold og forløb

Under industrialiseringen flyttede mange fra landet til byen for at finde arbejde. Byen blev en kulturel smeltedigel med tilflyttere fra hele landet, og for nogle var sproget en udfordring, hvis de talte med stærk dialekt. Dengang måtte man arbejde hårdt for at have råd til husleje og mad. Børn skulle derfor hjælpe til derhjemme, når mor og far var på arbejde, og mange børn havde arbejde efter skole. Var der endelig tid til leg, foregik det gerne udenfor, fordi børn sjældent havde deres eget værelse.

Undervisningsforløbet former sig som et mix mellem fortællinger, aktiviteter og dialog mellem elever og underviser.

Fag og fælles mål

Historie

Kompetenceområde: Historiske scenarier.

Kompetencemål: I undervisningen gøres brug af varierede erkendelses- og formidlingsformer. Eleverne øver sig i (re)konstruktion af historiske begivenheder og hændelser i form af rollespil, visualisering, besøg på oplevelsescentre m.m. At arbejde med
historiske scenarier er en særlig metode til at gøre sig praktiske erfaringer, give indsigt i historien, samt give eleverne muligheder for identifikation.

Færdigheds- og vidensmål: Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier. Eleven har viden om historiske scenarier.

Dansk

Kompetenceområde: Sprog og kultur.

Kompetencemål: Eleverne lærer, at dansk kan tales og udtales på forskellige måder. Undervisningen skal give eleverne oplevelser med og indsigt i, hvordan dansk kan tales på mange måder, fx at ord siges forskelligt i dialekter.

Færdigheds- og vidensmål: Eleven kan samtale om klassens variationer af dansk sprog. Eleven har viden om forskellige måder at tale dansk på.

 

Lærermateriale - Sjove lege og sure pligter

Tak for din forespørgsel

Din forespørgsel er sendt videre til en medarbejder på Kulturmuseet Spinderihallerne, der kontakter dig snarest muligt for at aftale detaljer.

Forespørgsel - skoleforløb Kulturmuseet Spinderihallerne

Vælg et forløb og prøv igen
Hvilken dato vil I gerne komme?
Vi vil gerne vide hvilken dato I gerne vil komme
Skoletilbud tilbydes som udgangspunkt mandag-fredag fra kl 9.30
Max 30 elever pr. gruppe - større grupper oplyses i kommentarfeltet herunder

The form contains errors

  • {{validation.errorMessage}}

Kultur­museet Spinderi­hallerne

Kulturmuseet Spinderihallerne er et museum, hvor ingen siger ”fingrene væk” – tværtimod gælder ”fingrene frem”, for her man må gerne røre ved tingene.

læs mere

Skole­forløb på Vejle Kunst­museum

Brug kunsten aktivt i undervisningen – vores skoletilbud er fuld af relevante temaer. Bliv klogere på, hvordan vi fremstiller os selv og hinanden. Dyk ned i hvordan visuelle udtryk skaber holdninger til bestemte grupper i samfundet. Fokuser og vær med til at løse problemer. Mærk din krop midt i byen og kig bag guldalderens konstruerede fædrelandskærlighed.

læs mere