vm-loop
læs højtvm-speaker

Ældre mennesker med lukkede øjne er et tilbagevendende motiv hos Rembrandt. Her er der ikke tale om blindhed, men om at lukke øjnene for den omkringliggende verden og samle verden omkring sig.

Gammel mand, der ser ned, 1631

Ældre mennesker med lukkede øjne er et tilbagevendende motiv hos Rembrandt. Seeren eller den synske, ofte en blind, er den, der ikke lader sig distrahere af det tilsyneladende og den sanselighed, der omgiver hende eller ham i øjeblikket.

Men der er mere end det på færde i Rembrandts kobbertryk. Her er der ikke tale om blindhed, men om at lukke øjnene for den omkringliggende verden. I begge portrætter er den afbildede placeret på overgangen mellem omverdenens lys og modellens eget selvskabte mørke. Her fungerer mørket i samspil med lyset som en energi, der trækker vores opmærksomhed til sig.

I Gammel mand, der ser ned ligger halvdelen af den portrætteredes ansigt og overkrop i dets egen skygge.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Rembrandt van Rijn. Gammel mand, der ser ned, 1631. Radering. Vejle Kunstmuseum
Rembrandt van Rijn. Gammel mand, der ser ned, 1631. Radering. Vejle Kunstmuseum.

Gammel sovende kone, 1635-37

I Gammel sovende kone falder skyggen fra den portrætteredes krop bag hende og i hendes tøjs folder. 

Mørket fungerer som en tyngdekraft i begge portrætter. Som en kraft, der ikke kun trækker vores opmærksomhed til sig, men trækker en hel verden ind omkring portrætterne: Den gamle kvindes tøjfolder og hud som et arret landskab; den gamle mands tøjklæde, skæg og ansigt som en slette.
To forskellige menneskelige topografier, to forskellige måder at trække verden ind i sig på.

I portrætterne viser Rembrandt, at mennesket i 1600-tallets Europa i høj grad var ved at blive sin egen - at det nu besad så stor en tyngdekraft inde i det mørke indre, at det kunne samle verden omkring sig. Verden kom herefter i stigende grad til at dreje sig om dette vestlige menneske.

Rembrandt van Rijn. Gammel sovende kone, 1635-37. Radering. Vejle Kunstmuseum
Rembrandt van Rijn. Gammel sovende kone, 1635-37. Radering. Vejle Kunstmuseum.

Navige­ringer

Rembrandt møder fire danske samtidskunstnere, i en kunstnerisk samtale om at finde vej i en uoverskuelig verden, i Vejle Kunstmuseums nye store særudstilling. Gå på opdagelse i udstillingens digitale univers her.

Læs mere

Vejle Kunst­museum

Kunst er inspiration! Det er vitaminer og krydderi til livet. Det er smukt. Sjovt. Spændende. Og ikke mindst udfordrende!

Læs mere