vm-loop
læs højtvm-speaker

Rejs tilbage til 700-800-tallets Danmark og oplev, hvordan magtkampe, alliancer og tro formede det første danske kongerige. Gennem nyeste forskning, unikke arkæologiske fund, fascinerende fortællinger og sanselige aktiviteter bringer vi historien tæt på eleverne og gør fortiden levende.

Forløbet kan bookes nu på datoer fra 3. februar 2025

Udstillingen ‘De første konger’ fortæller om de første danske konger fra 700-800-tallet, herunder de dramatiske magtkampe mellem Harald Klak og Horik den Første.

Et glemt kapitel i vores historie, før Jelling-dynastiet tog form.

Med udgangspunkt i ny forskning fra kongsgården ved Erritsø, formidler vi historien gennem unikke arkæologiske genstande, sensorbaserede montrer og storslåede illustrationer af tegneserietegner Thierry Capezzone.

En historie fortalt gennem illustrationer, genstande og levende fortællinger

Thierry Capezzone, en af Danmarks mest anerkendte tegneserietegnere, har skabt store illustrationer og en fortløbende fortælling, der skildrer magtkampen mellem de to konger Harald Klak og Horik den Første.

Eleverne bliver aktivt involveret, når de engagerer sig i fortællingen gennem storslåede illustrationer af Thierry Capezzone, udforsker historiske genstande via nyudviklede sensorbaserede montrer og når de involveres i de mange fortællinger undervejs.

Nyeste forskning - fortællingen om Danmarks første konger

Udstillingen tager udgangspunkt i de store bygningsværker, der blev opført i det sydøstlige Jylland i denne periode. Disse bygningsværker, som blev udgravet ved Erritsø, viser tydelige tegn på en stærk kongemagt, der eksisterede længe før, Jelling blev kongerigets centrum.

Vi guider eleverne gennem historien om kongsgårdene, heltekvadene, alliancerne i mjødhallen og mytologien, der var en central del af kongernes magt.

På opdagelse i udstillingen

Eleverne udforsker historien med alle sanser. Efter en guidet introduktion sendes de på opdagelse med aktivitets- og dialogkort, der lader dem tolke fortidens spor og dykke ned i udstillingens fortællinger på egen hånd.

Forløbet afsluttes med en fælles opsamling og evaluering, hvor eleverne reflekterer over deres indsigter og oplevelser – og sætter ord på fortidens fascinerende verden.

Dette er en unik mulighed for at kombinere historisk indsigt med sanselige og engagerende læringsoplevelser.

Fag: Historie

Kompetenceområder efter 6. klasse:

Kronologi og sammenhæng:

Eleverne kan placere historiske begivenheder i tid og forklare deres betydning for samfundets udvikling.

Historiebrug:

Eleverne kan forklare, hvordan historien bruges til at skabe identitet og forståelse af nutiden.

De første konger

Det første, glemte kapitel i Danmarks historie.

Mere info om udstillingen

Kultur­museet i Vejle

Oplev hvordan den verden vi kender i dag, blev skabt.

Læs mere om museet

Undervisningsforløb på Vejle Kunstmuseum og Vingsted jernalder

Skole­forløb på Vejle Kunst­museum

På Vejle Kunstmuseum får dine elever kunstoplevelser, som tager udgangspunkt i livet og hverdagen. Vi inviterer til at gå på opdagelse i kunstens verden igennem bl.a. billedsamtaler, sanselige oplevelser, æstetiske læreprocesser, dialog og bevægelse.

Se forløb på kunstmuseet

Skole­forløb i Jern­alderen

I Danmarks største rekonstruerede jernalderlandsby byder vi på oplevelser, fællesskab og fordybelse. Vingsted Jernalder tager hvert år i mod 3-4.000 skolebørn fra 0. til 9. klasse, der i 1-3 dage bor og lever i jernalderen. Eleverne kommer helt tæt på livet i jernalderen, og de oplever, hvordan dagligdagen i landsbyen fungerer.

Se forløb i Vingsted jernalder