vm-loop
læs højtvm-speaker

Hvilken betydning havde bomuldsspinderierne for industrialiseringen af Vejle? Hvordan var arbejdsforholdene dengang? Og hvad har det betydet for det samfund Danmark er i dag, at de ansatte krævede bedre rettigheder?

Indhold og forløb

I dette forløb, om arbejdsforhold og arbejderkamp under industrialiseringen i perioden 1890-1950, vækkes historierne om industrialiseringen i Vejle til live gennem museets genstande, dilemmaspil, sanseoplevelser og spændende fortællinger.

Med udgangspunkt i Spinderihallerne fortælles historien om industrialiseringen og Vejles udvikling fra en søvnig provinsby, til en af Danmarks driftigste industribyer. Den industrielle revolution blev afgørende for, hvordan vores arbejdsliv, samfund og forbrug ser ud i dag.

I starten af forløbet kommer eleverne med på en rejse i Spinderihallernes autentiske ramme, hvor de gennem sanselig fortælling oplever rummet i både fortid og nutid, og får et indblik i arbejdernes hverdag og arbejdsvilkår.

Efterfølgende arbejder eleverne i grupper inde i industrialiseringsudstillingen ‘På arbejde’. Her tilegner eleverne selv viden om arbejdsvilkår, kampe og organisering i fagforeninger ved at være aktivt undersøgende i udstillingen.

Afslutningsvis får eleverne gennem dilemmaspil at mærke på egen krop, hvilke problematikker kampen om bedre arbejdsvilkår omhandlede. Dilemmaspillet tager udgangspunkt i en konkret historisk begivenhed, som fandt sted her i Vejle i 1895. Eleverne oplever begivenheden igennem flere perspektiver, hvor de bl.a. identificerer sig med industrialiseringens arbejdere, og forstår hvilke problematikker de dengang stod overfor, og hvordan de handlede derpå. Herigennem får eleverne indsigt i, hvordan industrialiseringen og arbejdernes kamp fik betydning for det samfund, som Danmark er i dag.

 

Fag og fælles mål

Fag: Historie

Kompetenceområde:

Det lokale, nationale og globale.

Færdigheds- og vidensmål:

  • Eleverne kan forklare industrialiseringen i sammenhængen med konkrete begivenheder lokalt, nationalt og globalt, samt dens betydning og effekt på hverdagsliv og byudvikling.
  • Eleverne tilegner sig viden om arbejdsvilkår, kampe og organisering i fagforeninger gennem selv at være aktivt undersøgende i udstillingen. Eleverne undersøger bl.a. arbejdsvilkårene blandt datidens jævnaldrende ved at afprøve en arbejdsopgave på egen krop. Gennem denne opgave kan eleverne identificere sig med industrialiseringens arbejdere, særligt børn og unge, og de problemstillinger, som de stod overfor dengang. Koblingen mellem dengang og nu muliggør en refleksion over brobygningen mellem fortid og nutid, og udvikler historisk empati.
  • Eleverne oplever en konkret lokal begivenhed igennem flere perspektiver, hvor de gennem dilemmaspil bl.a. identificerer sig med industrialiseringens arbejdere, og forstår hvilke problematikker de dengang stod overfor, og hvordan de handlede derpå.

Husk at tilmelding skal ske SENEST 14 dage i forvejen.

Kultur­museet i Vejle

Oplev hvordan den verden vi kender i dag, blev skabt.

Læs mere

Skole­forløb på Vejle Kunst­museum

På Vejle Kunstmuseum får dine elever kunstoplevelser, som tager udgangspunkt i livet og hverdagen. Vi inviterer til at gå på opdagelse i kunstens verden igennem bl.a. billedsamtaler, sanselige oplevelser, æstetiske læreprocesser, dialog og bevægelse.

Læs mere

Skole­forløb i Jern­alderen

I Danmarks største rekonstruerede jernalderlandsby byder vi på oplevelser, fællesskab og fordybelse. Vingsted Jernalder tager hvert år i mod 3-4.000 skolebørn fra 0. til 9. klasse, der i 1-3 dage bor og lever i jernalderen. Eleverne kommer helt tæt på livet i jernalderen, og de oplever, hvordan dagligdagen i landsbyen fungerer.

Læs mere