vm-loop
læs højtvm-speaker

De første danske computerspil.

Danmarks første spil på Danmarks anden computer 

I 1961 stod den danskbyggede computer GIER klar. Maskinen var den anden computer, som blev bygget af Danmarks første IT-firma Regnecentralen, og den første, hvor det blev muligt at spille computerspil på. GIER blev blandt andet anvendt ved folketingsvalg og som analysator af forskningsdata fra eksempelvis Geologisk Institut. 

 

20 spørgsmål til professoren 

Det første spil på computeren var det geografiske gættespil GEO. GEO var ikke kun et spil, men blev i lige så høj grad anvendt som testprogram, når man skulle sikre sig at en nyopsat GIER-maskine fungerede, som den skulle. 

Spillet gik ud på, at spilleren skulle tænke på et land, hvorefter computeren stillede 20 ja-nej spørgsmål, indtil programmet havde gættet det rigtige land. Spørgsmålene kunne bestå af alt fra, om man fra landets kyst kunne bade i Middelhavet, om landet lå på den anden side af jerntæppet, til om landets befolkning primært var ”muhamedanere”. Det land, spillerne oftest tænkte på, var Frankrig. 

 

NIMBI og Danmarks første snydekode 

Komikeren og matematikeren Piet Hein forsøgte i begyndelsen af 1960’erne at lave en variation af det matematisk løste tændstikspil NIM. At spillet er matematisk løst betyder, at hvis man spiller rigtigt, så vil den der begynder altid ende med at tabe. 

For at gøre spillet mindre forudsigeligt, forsøgte Hein sig med en geometrisk variant. Denne variant, overbeviste han Regnecentralen om, skulle sluttes til GIER. Spillet blev dermed Danmarks første rigtige computerspil, som udelukkende var udviklet for spillets skyld og hvor spilleren var aktiv igennem spillets udvikling. 

Trods Heins forsøg på at gøre NIM mindre forudsigeligt, så lykkedes det dog hurtigt computeren at udregne en matematisk formel, som gjorde, at spillet alligevel blev forudsigeligt. Den eneste måde, man kunne omgå dette på, var ved at undlade en tur, således at man snød spillet. Derved blev NIMBI det første danske spil, som man kunne bruge en snydekode til. 

Et andet problem med NIMBI-spillet var, at programmet var opsat direkte på GIERs hukommelsesenhed. Det betød, at hvis man begyndte at spille, mens GIER var i færd med at regne (eksempelvis hvor mange mandater de enkelte partier skulle have ved et folketingsvalg), så ville man miste alle udregningerne. 

Derfor var spillet gemt godt væk, langt det meste af tiden! 

TL;DR

>DATA­KRAFT_

Værktøj eller legetøj? - Vi fortæller historien om computerens indtog i både fritiden og arbejdstiden. Oplev bl.a. retro-konsoller, hulledamer, MySpace og Vejles første computer (eller i hvert fald noget af den... ellers ville der ikke være plads til andet udstillingen!)

Læs mere