vm-loop
læs højtvm-speaker

Mikroerne kommer!

Hjemmedatamater 

I løbet af 1980’erne blev de første personlige computere tilgængelige for almindelige mennesker. Det betød, at flere fik mulighed for at stifte bekendtskab med IT og hvordan computere fungerede, og ikke mindst at få dem til at re, som man ønsker. 

Danmarks længstlevende computerspil 

Udbredelsen af hjemmecomputere gjorde, at flere legetøjsbutikker fik øjnene op for markedet, og i flere tilfælde begyndte selv at producere spil. Blandt andet begyndte legetøjskæden BR at sælge en række hjemmelavede spil til computervirksomheden Sinclairs computere, som var relativt udbredt i tiden. 

Almindeligvis fik spillene kun en kort levetid, men Kaare Danielsens skakspil LogicChess fra 1980 bliver stadig inkorporeret i nye skakcomputere. Det gør spillet til Danmarks længstlevende computerspil. 

 

Den danske PacMan og den første piratkopiering 

Selvom antallet af hjemmecomputere steg i 1980’erne, så var der stadig mange, som gik i arkadehaller. For at få fat i denne kundegruppe, forsøgte to danske spilproducenter sig med at udgive internationale klassikere til et dansk publikum. Det blev blandt andet til to danske varianter af det populære PacMan-spil, kaldet for Mystic Man og DanPac. 

De danske udgaver af PacMan illustrerede en ny tendens inden for computerspil - nemlig piratkopierne. Med fremkomsten af hjemmecomputere og hjemmekonsoller fik tidens unge mulighed for at dykke ned i de enkelte spil, hacke dem og kopiere dem. Ofte var piratversionerne bedre end de originale udgaver, hvilket blot forstærkede tendensen. 

Piratkopieringen medførte også, at de unge fik indgående kendskab til deres maskiner og fandt ud af, hvordan de kunne udnyttes optimalt. Computerkendskabet førte til udviklingen af den såkaldte demoscene, hvor unge computernørder pressede deres Commodore 64 til det yderste i forhold til musik og grafik og bagefter lagde det ind på de piratkopierede spil. 

Flere af demoscenens unge drog senere til USA, hvor de blev Danmarks første rigtige spiludviklere. 

TL;DR

>DATA­KRAFT_

Værktøj eller legetøj? - Vi fortæller historien om computerens indtog i både fritiden og arbejdstiden. Oplev bl.a. retro-konsoller, hulledamer, MySpace og Vejles første computer (eller i hvert fald noget af den... ellers ville der ikke være plads til andet udstillingen!)

Læs mere