vm-loop
læs højtvm-speaker

Danske spilsucceser.

Hva' hvor ska' vi hen du?  

Fra slutningen af 1980’erne kunne man på TV2 ringe ind til programmet Eleva2ren og med sin trykknaptelefon styre isbjørnen Oswalds vej over ishavet. Programmet havde en række udfordringer - blandt andet at der var forsinkelse mellem telefon og tv-studiet. 

Men det blev overskygget i 1990, hvor skærmtrolden Hugo overtog sendefladen. I spillet skulle man via telefonen manøvrere Hugo rundt i en mine, alt imens man søgte efter guldsække og undgik minevogne og dynamit-ladninger. Spillet var enormt populært og blev distribueret til flere hundrede millioner børn i hele verden. 

Hugo var dog ikke det eneste populære danske spil i 1990’erne. Også læringsspillene Pixeline, Magnus og Myggen, samt troldmanden Bellini var med til at skabe fundamentet for et stærkt dansk spilmarked. 

Hitman! 

Der blev dog ikke kun udgivet børnevenlige læringsspil i Danmark i 1990’erne, men også regulære volds- og skydespil. I 1980’erne var en række lovende, danske spilprogrammører draget til USA for at arbejde sammen med de bedste spilproducenter, og i løbet af 1990’erne vendte en del af dem hjem igen. 

Hjemme i København grundlagde de i 1998 firmaet IO Interactive, som et par år efter udgav et af Danmarks mest berømte spil: Hitman. 

I Hitman spiller man den klonede og genmanipulerede Agent 47, hvis job består i at infiltrere et område og eliminere en eller flere specifikke personer uden at blive opdaget. Spillet blev hurtigt enormt populært, og der er både blevet lavet flere film og udgivet skønlitteratur, bygget på serien.  

Det næste spil i Hitman-serien er planlagt til 2021. 

TL;DR

>DATA­KRAFT_

Værktøj eller legetøj? - Vi fortæller historien om computerens indtog i både fritiden og arbejdstiden. Oplev bl.a. retro-konsoller, hulledamer, MySpace og Vejles første computer (eller i hvert fald noget af den... ellers ville der ikke være plads til andet udstillingen!)

Læs mere