1,5 milliarder gør det hver dag!
Du er unormal, hvis du IKKE gamer. 96% af alle drenge og 82% af alle piger gamer på et tidspunkt i løbet af ugen. Det samme gør de fleste voksne under 40 år.
Af Rasmus Skovgaard Jakobsen, museumsinspektør
Fortælling eller ej
Et af de første populære videospil var tennisspillet Pong. Her kunne man spille tennis mod sine venner, og selvom der ikke var en større fortælling tilknyttet spillet, så var det alligevel muligt at få indflydelse på, hvordan spillet skulle udvikle sig.
I løbet af 1980’erne blev computere og konsoller teknisk bedre og mere udbredte blandt almindelige mennesker. Samtidig blev spillene også bedre, og nu begyndte man i højere grad at udvikle de fortællinger, som spillene blev bygget op af.
Det skete eksempelvis i spillene Asteroids, Dragonslayer og Rescue on Fractalus, hvor spilleren ikke blot interagerede med spillet, men også blev en del af en større fortælling, som kunne få folk til at sidde klistret til skærmen i timevis.
Interaktionens dominans
Senere har spillene udviklet sig til, at man ikke længere blot er en del af en mission, hvor man skal følge nogle bestemte spor i spillets verden. Nu kan man også udforske verden uden for de etablerede spilmissioner. Et godt eksempel herpå er de mange Grand Theft Auto spil, hvor spilleren kan køre og gå lige derhen, hvor man ønsker
Her er det ikke længere spillets gennemførsel, som betyder mest, men derimod spillets fortælling, der er det dominerende. Det har senere udviklet sig til, at spilleren selv kan lave om på spillene og banerne, sådan som det eksempelvis er tilfældet i Minecraft.
Det allernyeste inden for computerspil og gaming er, at spillene nu ikke længere blot bliver anvendt til underholdning, men også til oplysning. Eksempelvis formidler spillet Cosmic Top Secret Forsvarets Efterretningstjenestes rolle under Den Kolde Krig.
Ligeledes er mange museer i gang med at udvikle spil, der kan hjælpe med at formidle kunst og historie på en ny og interaktiv måde.
(fortsætter under billedet)
Du er unormal, hvis du IKKE gamer
Fra slutningen af 1990’erne begyndte gaming virkelig at få fart på herhjemme. Således steg antallet af gamere år for år, indtil i dag hvor halvdelen af alle danskere gamer på en digital enhed, og en fjerdedel gør det dagligt. Alt i alt gamer 1,5 milliarder mennesker hver dag i hele verden.
I Danmark er det særligt de unge, som gamer. 96% af alle drenge og 82% af alle piger gamer på et eller andet tidspunkt i løbet af ugen, men også de fleste voksne på under 40 spiller et eller andet spil i løbet af ugen. Dermed er gaming en af de mest populære fritidsinteresser.
⬛